نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3649
-
الف
+

رقابت بیش از صد داستان کوتاه در هفتمین دوره جشنواره ادبی هزار و یک شب

مسئول هفتمین دوره جایزه ادبی هزار و یک شب از رسیدن بیش از صد اثر داستانی کوتاه از یازده کشور جهان ، خبر داد.

مسئول هفتمین جایزه ادبی هزار و یک شب از رسیدن بیش از صد اثر در قالب داستان کوتاه از یازده کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره ، خبر داد.

«سید محمود حسینی» موسس جایزه ادبی «هزار و یک شب» در گفتگو با خبرنگار آی فیلم 2 از اتمام مهلت ارسال آثار به این رویداد ادبی خبر داد و گفت: 102 اثر از نویسندگان افغانستانی ساکن کشورهای افغانستان، ایران، آلمان ، هالند ، سوئیدن، انگلستان، اتریش، امارات متحده عربی ، ایتالیا، ناروی و ایالت متحده امریکا به دبیرخانه جشنواره رسیده است. 

وی افزود: در بررسی اولیه مجموعا 40 اثر واجد صلاحیت حضور در مرحله دوم شناخته شدند و در نهایت 20 اثر به دور نهایی هفتمین دوره جشنواره راه یافته اند. 

حسینی اظهار داشت : جایزه ادبی هزار و یک شب، فارغ از هر نوع سلیقه ای می تواند فرصتی فراهم آورد تا داستان نویسان، به ویژه نویسندگان و نو قلمان حوزه ادبیات داستانی افغانستان، آثار خود را به خوانش و نقد و ارزیابی بسپارند تا عیار خود را در همان آغاز راه دریابند و چه بسا از بستر همین جشنواره ها، نویسندگانی با استعداد و خوش قریحه، چهره می نمایند که آینده ای روشن پیش روی خود و ادبیات داستانی بگشایند.

جایزه ادبی هزار و یک شب - سید محمود حسینی

مسئول جایزه ادبی هزار و یک شب، ضمن تمجید از مشارکت کنندگان، حامیان و داوران جشنواره ، ابراز داشت : این دوره توجه خود را به نویسندگان افغانستان در سراسر جهان معطوف داشته است و بر این باوریم که چنین رویکردی، فرصت را برای تمام نویسندگان افغانستان با هرسلیقه ای فراهم می آورد که توان ادبی خود را به ارزیابی و سنجش بسپارند.

به گفته وی ، داستان کوتاه را ژانر ادبی متفاوت با رمان می دانند که قلم زدن در این حوزه، سختی ها و محدودیتهای خود را دارد و از این رو توجه خاصی به این نوع ادبی بایسته و شایسته است که یکی از مهمترین شیوه های توجه به داستان کوتاه، برگزاری جایزه های داستانی است.

موسس جایزه ادبی «هزار و یک شب» ، داوری آثار در هفتمین دوره را در دو مرحله ابتدایی و یک مرحله نهایی تفکیک کرد و گفت: جمعا سه مرحله داوری صورت می گیرد که داوران مرحله اول، متشکل از چهار داور از نویسندگان افغانستان و ایران که «محبوبه جعفرقلی»مسول هیئت داوران، داکتر «کریم دهقان»، داکتر «مریم میرزایی بسطامی»و «زهرا نوری» می باشند.

بنا بر اظهارات این فعال فرهنگی ، در مرحله نهایی، داوری آثار بر اساس امتیاز دهی توسط 5 داور مطرح، صورت می گیرد و از میان 20 اثر راه یافته به دور نهایی، 3 اثر با کسب بیشترین امتیازات به عنوان سه بهترین و پنج اثر دیگر به عنوان شایسته تقدیر، انتخاب و معرفی خواهند شد. 

جشنواره جایزه ادبی هزار و یک شب

حسینی افزود: تعداد زیادی از آثار رسیده به دبیرخانه عمدتا به قلم نویسندگان جوان بوده است که نشان از اشتیاق و علاقه گسترده جوانان به ادبیات داستانی دارد و از این رو امید می رود که با اهتمام تصمیم گذاران و صاحبان رأی و نظر به این امر و پرهیز از سلیقه گرایی شاهد رشد و بالندگی ادبیات داستانی  افغانستان باشیم. 

دیدگاه و روایت متفاوت، تصویر سازی و همراه ساختن مخاطب با داستان، تازگی سوژه ها، تلفیق و همراهی نویسندگان و شرکت کنندگان از کشورهای مختلف با نگرشی متفاوت، از خصوصیات اکثر داستانهای رسیده به دبیرخانه جایزه ادبی بوده است. 

عضو موسس جایزه ادبی «هزار و یک شب» ضمن قدردانی از تمامی اعضای دبیرخانه و حامیان جایزه ادبی هزار و یک شب و نویسندگان فرهیخته و تلاشگر حوزه داستان افغانستان، داستان نویسان جوان را به آشنایی جدی تر با اصول و مبانی داستان کوتاه دعوت کرد .

گفتنی است ، اختتامیه جایزه ادبی هزار و یک شب با معرفی برگزیدگان جشنواره و تقدیر از آن ها در ماه دلو سال روان برگزار خواهد شد . 

ف ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر